Mensen gebruiken zoekmachines om lokale informatie te vinden meer dan ooit te voren, dus het is van groot belang voor bedrijven met een fysiek adres om hoog te scoren voor zoekopdrachten met lokale bedoeling. Dit is waar lokale SEO aan bod komt.

Google heeft onlangs onthuld dat 95% van de mobiele gebruikers lokale informatie op hun telefoon opzoekt, meestal met de bedoeling om te bellen of een bedrijf te bezoeken. Daarom is het voor lokale bedrijven belangrijker dan ooit om hoog te scoren voor lokale zoektermen.

Mobiel internetgebruik heeft de moderne consument meer macht gegeven. Met informatie die met een druk op de knop beschikbaar is, verwachten consumenten dat ze meteen tevreden zijn – 89% van de consumenten verwacht te kunnen krijgen wat ze willen, wanneer ze maar willen. Als gevolg dat de gemiddelde internetgebruiker veel sneller geneigd is te klikken op resultaten van zoekmachines die boven de vouw liggen, in plaats van eindeloos te scrollen om te vinden wat ze zoeken.

Vanwege de behoefte van de moderne consument aan directe informatie is het absoluut essentieel voor lokale bedrijven om hoog te scoren op zoektermen gerelateerd aan hun gebied. Dit is waar lokale SEO komt kijken.

groen slotje website

Wat is Lokale SEO?

Net als traditionele SEO, omvat lokale SEO de optimalisatie van onsite en offsite signalen om de online zichtbaarheid van een website te verbeteren. Lokale SEO is echter gericht op het leveren van resultaten die relevant zijn voor een zoeker op basis van hun huidige locatie.

Sinds de 2014 ‘Pigeon Update’ van Google, die is ontworpen om nuttigere, relevantere en nauwkeurigere lokale zoekresultaten te bieden, is het van vitaal belang voor elk bedrijf met een fysieke locatie om gebruik te maken van de kracht van lokale SEO.

Om even een voorbeeld te geven van hoe lokale SEO werkt, zal ik op Google zoeken naar ‘beste koffie’. Wat opvalt is dat de geleverde resultaten allemaal in de buurt zijn. Dit komt omdat Google weet waar ik mij bevindt op basis van mijn IP-adres (in mijn geval in Wijchen) – het zal mij lokale zaken waar ik een kop koffie kan halen voorschotelen, zelfs wanneer ik geen geografische term heb ingevoerd aan mijn zoekopdracht zoals ‘beste koffie wijchen’.

Lokale Seo Voorbeeld

Bedrijven kunnen op deze manier nieuwe klanten aantrekken uit de omgeving of mensen die toevallig passeren door voor te komen in lokale zoekopdrachten. Bovendien worden deze zoekopdrachten op locatie vaak gebruikt in de ‘’koopfase’’ van de klant. De klant is specifiek opzoek waar hij de beste koffie kan drinken. Dit betekent dat lokale SEO inspanningen gemiddeld een hogere conversieratio bieden.

Hoe kun je een website optimaliseren voor lokale SEO?

Net als bij traditionele zoekmachine optimalisatie dragen een aantal on-site en off-site componenten bij aan de lokale zoekprestaties. Geen twee SEO campagnes zijn ooit identiek. Elke website heeft een strategie op maat nodig die zorgvuldig verschillende factoren van SEO combineert om de beste resultaten te bereiken.verplicht je website te beveiligen. Een SSL certificaat helpt hier dus bij.

Dit zijn enkele van de componenten die nodig zijn voor een succesvolle lokale SEO-campagne:

Google Mijn Bedrijf

De eerste stap van elke lokale SEO-campagne moet zijn om uw gratis bedrijfsadres te claimen op Google Mijn Bedrijf (GMB). GMB, ook bekend als Google Places, biedt bedrijven de mogelijkheid hun informatie door te geven aan Google Search, Maps en Google+, zodat ze zichtbaar worden wanneer klanten zoeken in de lokale omgeving, ongeacht het apparaat dat ze gebruiken. Zie het als de internetversie van de Gouden Gids, alleen veel eenvoudiger en efficiënter.

GMB-vermeldingen verschijnen aan de rechterkant of direct onder van de zoekresultaten op PC. Op mobiele apparaten verschijnen GMB-vermeldingen helemaal bovenaan de zoekresultaten.

Het voordeel van GMB is dat alle relevante informatie over uw bedrijf in een oogwenk beschikbaar is. Als u bijvoorbeeld een telefoonnummer toevoegt, kan een klant bellen met één druk op de knop. Het toevoegen van een adres stelt klanten ook in staat direct een routebeschrijving te verkrijgen via Maps. GMB biedt klanten ook de mogelijkheid feedback te geven in de vorm van recensies, maar daar hebben we het later in dit artikel over.

Uit statistieken blijkt dat een geoptimaliseerd en up-to-date Google mijn bedrijf profiel het aantal conversies verhoogt. Zo hebben bedrijven met complete profielen 38% meer kans hebben om bezocht te worden door klanten na een zoekopdracht en 29% van deze klanten zijn meer geneigd om aankopen te doen bij het bezoeken van deze bedrijven. Het is daarom absoluut noodzakelijk dat profielen worden aangevuld met accurate informatie, met name contactgegevens, locatie en openingstijden.

Dit is een voorbeeld van een goed geoptimaliseerde Google Mijn Bedrijfsprofiel:

Google mijn bedrijf profiel

Het ‘lokale pakket’ van Google

Als je een GMB-profiel hebt, vergroot je ook de kans dat je in het lokale pakket van Google wordt weergegeven. Sinds Google zijn ‘Pigeon Update’ heeft uitgebracht, hebben zoekresultaten voor zoekopdrachten met een lokale bedoeling een ‘3 Pack’-podium met organische bedrijfsresultaten opgeleverd. Deze resultaten bevatten een kaart, routebeschrijving, contactgegevens en een link naar de website van het bedrijf.

Het lokale pakket van Google toont alleen lokale bedrijven die hun GMB-pagina en –website zo goed mogelijk voor lokale zoekopdrachten hebben geoptimaliseerd. Door nauwkeurige categoriegegevens over uw bedrijf te verstrekken, heeft Google meer inzicht in uw website, waardoor deze waarschijnlijk eerder in het 3 pakket gelokaliseerde zoekresultaten wordt weergegeven.

Het lokale pakket van Google bevindt zich boven organische zoekresultaten. Dit betekent dat het boven de vouw ligt bij desktop-zoekresultaten en hoewel het zich onder de vouw op mobiel bevindt, worden deze als nog hoger geplaatst dan organische resultaten en dit verhoogt de zichtbaarheid aanzienlijk. Uiteindelijk kan dit leiden tot meer winkel en websitebezoeken en conversies dan concurrenten die niet in het pakket zijn opgenomen.

Zo ziet de desktopversie van het Google Lokale Pakket eruit:

Google Lokale Pakket

Google Reviews

Met online reviews snijdt het mes aan twee kanten – positieve feedback is goud waard voor je marketing, terwijl kritiek de reputatie kan schaden. Beoordelingen hebben echter een directe invloed op de positie in lokale zoekresultaten, dus u moet klanten en bezoekers aanmoedigen positieve reviews achter te laten. Bedrijven met meer beoordelingen en hogere gemiddelde beoordelingen worden vaker weergegeven in het lokale pakket van Google.

Bovendien hebben beoordelingen en recensies een krachtig effect op het gedrag van uw publiek. 90% van de consumenten leest online reviews en meer dan de helft van hen bezoekt een website na het lezen van positieve feedback. Dit betekent dat als je product- of bedrijfsrecensies niet weergeeft, je jouzelf teniet doet. En informatie verbergt die klanten helpt bij het maken van een beslissing om bij jou bedrijf te kopen.

Helaas zijn ontevreden klanten het meest geneigd om beoordelingen te plaatsen. Daarom is het belangrijk om na te vragen aan jouw klanten of ze tevreden zijn. Als dit het geval is, vraag je ze gewoon om feedback te geven via Google vertel erbij hoe eenvoudig het is om dit op mobiel of desktop te doen. Je zult verrast zijn door hoeveel mensen bereid zijn om dit te doen.
Je kunt ook een beloning voor reviews geven, zoals deelname aan een loting of kortingsbonnen.

Google review negatieve recensie
Maak je niet druk wanneer je een negatieve beoordeling krijgt – gebruik het als een PR-kans.
Door te reageren op negatieve beoordelingen kan je advies geven of verontschuldigingen aanbieden, waarmee je aantoont dat je oprecht om jouw klanten geeft. Trouwens, teveel goede beoordelingen kunnen verdacht lijken. Incidentele kritiek maakt de gloeiende vijfsterrenrecensies meer oprecht.

On-site Optimalisatie

Volgens het jaarlijkse onderzoek van MOZ naar lokale ranking factoren, is on-site content een van de meest invloedrijke aspecten van de prestaties van een website bij lokaal zoeken. Het is daarom belangrijk dat u de meeste waarde uit uw inhoud haalt.

Allereerst moet Schema-opmaak worden gebruikt om de naam, het adres en het telefoonnummer van het bedrijf te markeren. Dit helpt zoekmachines om meer informatieve resultaten voor gebruikers te retourneren. De naam van de stad of gemeente waar het bedrijf zich bevindt, moet ook worden opgenomen in de URL van de website, titel labels, H1- en H2-kopjes, metabeschrijving en in inhoud.

Het is ook belangrijk om te onthouden dat veel klanten rechtstreeks op uw site belanden in plaats van een zoekopdracht in Google, waarbij uw GMB-profiel  met locatie- en contactinformatie niet wordt weergegeven. Om ervoor te zorgen dat klanten toegang hebben tot deze informatie, kan je de kaart vanuit je GMB-vermelding insluiten op jouw landing-page.

Blog Content

De crawlers van Google geven de voorkeur aan unieke inhoud die regelmatig wordt bijgewerkt. Regelmatig blogberichten toevoegen is een goede manier om ervoor te zorgen dat een website de hoeveelheid ‘unieke content’ vergroot.

Wanneer je optimaliseert voor lokale SEO, moeten blogberichten relevant zijn voor de lokale omgeving echt van belang zijn voor de klant. Bijvoorbeeld, commentaar geven op lokaal nieuws en bespreken hoe het jouw branche kan beïnvloeden, gidsen plaatsen over aankomende lokale evenementen of antwoorden op veel gestelde vragen zijn onderwerpen die relevant of nuttig zijn voor mensen in de buurt.

Tot slot

Door de Pigeon update hecht Google meer waarde aan lokale SEO en dit zal het de komende jaren alleen nog meer toe nemen in waarde. Nu is de tijd om maatregelen te nemen en een doorlopende lokale strategie te implementeren. Zo kan je een voorsprong nemen op jouw lokale concurrenten. Omdat er steeds meer waarde gehecht wordt aan Lokale SEO door Google zal je daar in de toekomst nóg meer profijt uit halen.

Neem vandaag nog contact op met ons om samen te kijken naar mogelijkheden om jouw lokale SEO strategie een boost te geven!

Samen kijken naar een passende lokale SEO strategie voor jouw bedrijf?

Bel ons op:
+31 6 36 25 58 07
of